Sofie Politiek
Interview

Facilitaire dienstverlening in het bloed

Facilitaire dienstverlening in het bloed

Sofie Politiek (42) noemt zich een echte teamplayer. En een mensen-mens, die graag verbinding legt. Met een grote voorliefde voor alles wat met facilitaire dienstverlening te maken heeft, voelt ze zich als adviseur facilitaire zaken als een vis in het water. Een monoloog.

“In Wageningen heb ik Facility Management gestudeerd, echt vanuit de overtuiging dat mijn passie op facilitair gebied ligt. Ik vind het leuk om dingen te regelen, om ervoor te zorgen dat zaken voor andere mensen goed lopen en om een bijdrage te leveren aan het grotere geheel. Ik geniet van samenwerken en daarnaast vind ik gastvrijheid heel belangrijk. Dat laatste heb ik ook van huis uit meegekregen. We waren thuis met zijn zessen en de Bourgondische inslag van mijn Limburgse moeder, zorgde ervoor dat er altijd heel veel kon. Waar er eten is voor zes, kunnen er ook zeven of acht eten. Iedereen was altijd welkom.

Na mijn studie ben ik bij de Universiteit Utrecht gaan werken. Daar werkte ik als schoonmaakmanager bij het Facilitair Bedrijf, met name voor het centrumgebied van de Uithof. Zo kwam ik ook in contact met het UMC Utrecht. De Universiteit beheerde het Matthias van Geunsgebouw, waar het ziekenhuis een deel van huurde. Toen het beheer werd overgedragen aan het UMC Utrecht hoorde ik van mijn contactpersoon bij het cluster SGO, wat staat voor Schoon Gebouw en Omgeving, dat ze op zoek waren naar een 2de contractbeheerder. Voor mij een kans om na 7 jaar bij de Universiteit een overstap te maken naar een andere baan.

Ik ging aan de slag als teamleider Contractbeheer en Groenvoorziening. Naast het beheren van het contract met het schoonmaakbedrijf, kreeg ik ook andere contracten onder mijn beheer zoals bijvoorbeeld voor glasbewassing en ongediertebestrijding. Daarnaast stuurde ik de mannen van tuindienst aan. Ik heb zelf helemaal geen groene vingers, dus ik leerde elke dag weer bij. Over groeizaam weer, alle machines die bij het onderhoud komen kijken en over gladheidsbestrijding op het UMC terrein.

Ik ben nieuwsgierig en enthousiast, dus toen er meer ruimte in mijn agenda kwam, ben ik me ook gaan inzetten voor projecten. Zoals het project Ultimo, het facilitair management systeem. Ik merkte dat ik het erg leuk vond om met andere mensen binnen het facilitair bedrijf samen te werken, mee te denken in verbeteringen en om vooruit te komen.

'Erg waardevol om dichterbij de zorg te zien wat we als facilitair bedrijf bijdragen'

Binnen het cluster SGO kreeg ik na 7 jaar de kans om mijn tijd volledig aan projecten te wijden. Ik ben toen gestopt als contractbeheerder. De projecten waren heel divers. Zo was ik  bijvoorbeeld projectleider voor de aanschaf van nieuwe volwassen ziekenhuisbedden. Een groot project, met impact voor de collega’s van de beddencentrale, de zorgverleners en de patiënt. Voor mij was dat de eerste keer dat ik patiënten heb betrokken in een project. We hebben toen patiënten gevraagd om het gekozen bed te komen testen en er is ook proefgeslapen. Erg waardevol om dichterbij de zorg te zien wat we als facilitair bedrijf bijdragen.

Om ook projecten voor andere clusters van het facilitair bedrijf te begeleiden ben ik in 2017 overgegaan naar de afdeling Ontwikkeling & Advies, waar ik inmiddels adviseur facilitaire zaken ben.

En toen kwam COVID-19. Dit had ook een grote impact op het facilitair bedrijf en ik werd al snel gevraagd om deel te nemen in het responsteam van het facilitair bedrijf. De activiteiten waren divers, we deden wat er moest gebeuren en wat we konden om de zorg te ondersteunen. Denk daarbij aan inrichten van de cohortafdelingen en cohort IC’s, waar uitsluitend COVID-19 patiënten worden verpleegd. Later ging het ook om de inrichting op 1,5 meter, inrichting van de entrees en de triage, contacten onderhouden met het expertteam onderwijs en onderzoek. Alles in nauw overleg met Infectiepreventie, Marketing en Communicatie en de zorg.

Door als schakel op te treden konden de afdelingen van het facilitair bedrijf zich richten op de uitvoering. Het was hard werken, maar het was ook een mooie en leerzame tijd voor iemand die van mensen houdt, graag verbindingen legt en oplossingen zoekt. Ik heb veel nieuwe mensen leren kennen en we hebben samen veel kunnen bereiken. Die verbinding met de zorg willen we graag vasthouden, want het heeft veel opgeleverd. Daarnaast is het ‘gewone’ werk ook weer opgepakt en ben ik met nieuwe projecten gestart.

Het UMC Utrecht is voor mij een leuke werkgever, waar ik een bijdrage kan leveren aan een groter  geheel. Ik vind het prachtig dat ik onderdeel mag zijn van zo’n grote organisatie, een stad op zich. De grootte van de organisatie en de diversiteit zorgt ervoor dat ik mijzelf nog steeds kan ontwikkelen en uitdagen.”

UMC Utrecht maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid